Gaurdanik, etorkizuna irudikatu: Datuak, pertsonalizazioa eta segmentazioa
BeƱat Zarrabeitia | 2018-05-25Azken hiru hamarkadetan Bilbok eta ingurune metropoliarrak izandako aldaketa urbanistiko, orografiko, sektorial eta ideologikoak, espazioan zein denboran, bestelako bidelagun bat izan dute: Interneten hedapenaren eskutik etorritako iraultza. Honek, gure bizitzean eragin nabarmena izan du. Hortaz, etengabeko eboluzioan gauden arren, agerikoa da harremantzeko, komunikatzeko, informatzeko, militatzeko, bidaiatzeko edo kontsumitzeko ditugun ohiturak errotik aldatu direla.
Uholdeen ondorengo hirian metroa irudikatzea zaila zen gisara, egun kasik ezinezkoa da pantaila eta uneroko informaziorik gabeko hiriak irudikatzea. Internet bera baino iraultzaileagoa izan litekeen agertokira hurbildu gintezke, gure egunerokoan pisu handia izan dezaketen aldaketa teknologikora.
Dagoeneko, Gure smartphoneak inprenta, erredakzio edo zine estudio bilakatu daitezke eta aurrerantzean 5G-a, errobotak, errealitate birtuala edo sentsorizazioa iritsiko dira. Hiperkonexioaren garaian murgiltzera goaz, uneoroko informazio pertsonalizatua eskaintzen duten pantailak nonahi topatuko ditugu. Are gehiago, horietako gehienak, gurekin batera eramango ditugu, jantzigarriak izango diren erlojuak eta bestelakoak. Gure bizitzen inguruko informazioa elkarbanatzen dugu, kokapena, ohiturak, atsegiteak edo sare sozialetan zein aplikazio ezberdinetan partekatzen ditugu datuak. Blade Runnereta Black Mirror-en mundua, Orwell-ek 70 urte atzera imajinatu zuena. Arrisku guztiak mahai gainean daude, baina aukerak baliatzeko unea da. Berri Txarrakek dioen moduan “xake-mate kulturala”.
Narratiba egoki eta berezituarekin jorratutako datuak, teknologiaren berrikuntzak bidelagun izango dituzten kalitatezko eduki eta eskaintza bilakatu behar dira, bai hedabideetan, bai herri mugimenduan. Alegia, Big Data eta analitikaren bitartez, jendartearen pertzepzioak eta ohiturak identifikatzeaz gain, segmentazio eta pertsonalizazioarekin, diskurtso eta praxi politikoa eremu berrietara iritsi liteke.
Finean, ez da ezer berria. Oinarri amankomun batzuen baitan, asko izan dira aspektu partikularretik abiatuta ezker independentistaren proiektuarekin bat egin dutenak: Borroka ekologista, errepresioaren aurkako mugimendua, jaia eta borroka, lan eskubideen aldeko aldarria edo abian den iraultza feminista.
Orain, eduki eta narratiba berrien segmentazioak zein pertsonalizazioak, militatzeko, komunikatzeko eta mobilizatzeko ereduetan zerikusia izango dute. Estrategia orokor baten baitan, elkarren artean koherenteak izango diren mikroestrategiak definitu eta abiarazteko lagungarriak izan daitezke.
Hedabideen funtzionamendua, pertzepzioa eta kontsumoa aldatu egin da. Mundu mailako erraldoien presentzia (Amazon, Facebook, HBO, Netflix, Movistar, Sky, BeIn…) biderkatu egingo da eta Euskal Herrian hegemonikoak diren oligarkia zahar eta kontserbadoretik eratorritako hedabideek agenda markatzen dutenek inbertsio berriak egingo dituzte.
Ataka honen aurrean, sinergiak eraikitzeko garaia da, atomizazioa gainditu, konplexuak uxatu eta elkarrekin indartsuagoak garela ulertzeko momentua da. Gure baliabideei ahalik eta zuku gehien atera beharko diegu gure komunitatea elikatzeko. Eta hori, plan estrategiko, elkarlan efektibo, iraunkor eta ordenatuaren bidez garatu beharko da, gure komunitatearen interesak detektatuz.
Trena martxan da eta ez du atzera egingo, zer nahi dugun eta nora goazen definitu eta hori eskuratzeko beharrezkoak diren bitartekoak sortzeko unea da. Bilboko eremu metropoliarra sahiestezineko geltokia da ezker independentistaren Delorean partikularrean murgiltzerako orduan: Bidaiaren amaiera, euskal errepublika.